CUM DECURGE TRATAMENTUL ENDODONTIC PROPRIU-ZIS IN CABINETUL NOSTRU?

Dintele prezinta in interiorul canalelor radiculare un tesut vascular si nervos(nervul), care asigura aportul de substante nutritive. Atunci cand are loc inflamarea sau infectarea acestui tesut, este necesara indepartarea lui.

Tratamentul de canal consta in eliminarea nervului din canalele radacinilor, urmat de obturarea (umplerea) acestora cu materiale speciale, care asigura sigilarea si impiedica infectia.
Cu ajutorul instrumentarului modern se realizeaza o largire mai accentuata a canalului si o curatare net superioara, iar cu noile materiale de sigilare se obtine o obturatie de canal perfect etansa.

Lungimea canalului radicular este acum masurata electronic, astfel ca vom stii exact pana unde ajunge obturatia de canal.

Izolarea cu diga, este un standard al cabinetul nostru stomatologic atat pentru tratamentele endodontice cat si pentru cele odontale (carii).
Principiul <ceea ce nu se poate izola cu diga nu se trateaza > este o cerinta terapeutica necesara, pentru ca altfel tratamentele pot fi sortite esecului, iar noua nu ne plac esecurile.

Izolarea cu diga in endodontie asigura dintelui pe termen lung un prognostic mult mai bun, pentru ca:
  • nu se produce contaminarea intraoperatorie cu saliva,
  • se evita patrunderea accidentala a materialelor străine în cavitatea bucală a pacientului,
  • este eliminat riscul înghiţirii sau aspirării instrumentarului mic,
  • partile moi (limba, buzele şi gingiile) sunt ferite de acţiunea instrumentelor tăietoare
  • soluţiile de irigare cu gust neplăcut sau caustice nu mai pot veni în contact cu cavitatea bucală a pacientului,
  • având vizibilitate foarte bună, medicul se poate concentra mai bine în timpul manoperelor tratamentului endodontic.

Initial, tratamentul endodontic  este realizat pentru a indeparta durerea si a vindeca sau a preveni infectia. Scopul final este mentinerea functionalitatii dintelui.

Pentru indeplinirea acestui scop in cabinetul nostru este utilizata o tehnica mixta de preparare a canalelor radiculare (manuala si rotativa) si o metoda de obturare tridimesionala a canalelor radiculare (tehnica de obturare prin condensare verticala la cald), utilizand sistemele Obtura III – sistem de livrare a gutapercii incalzite si System B – are capacitatea de a mentine constanta temperatura de modelare si condesare a gutapercii pe parcursul tratamentului endodontic.

CE ESTE ENDODONTIA?

Cuvantul endodontie provine din limba greaca si s-a format prin alaturarea a doua cuvinte, endo ( in interiorul) si odons (dinte)! Endodontia este o specialitate a medicinei dentare care se ocupa cu tratamentul pulpei dentare
Pulpa dentara sau continutul camerei pulpare este reprezentata de tesuturile moi din interiorul dintelui (artere, vene, terminatii nervoase si tesut conjunctiv). Tesutul nervos din interiorul dintelui nu este de o importanta vitala pentru sanatatea, longevitatea si functionalitatea dintelui. Functia sa principala este aceea senzoriala. Absenta nervului din interiorul dintelui nu va afecta functionalitatea dintelui respectiv pe arcada, el putand fi foarte bine tratat odontal (prin obturatii) sau protetic.

DE CE AM NEVOIE DE UN TRATAMENT DE CANAL?

In cele mai multe cazuri tratamentul endodontic este necesar ca urmare a trei mari motive:
- infectarea pulpei dentare prin caria dentara, ea penetrand tesuturile dure dentare pana in apropierea camerei pulpare.
- traumatismul dentar: fractura dentara, lucrari protetice sau odontale necorespunzatoare.
- din motive terapeutice: de multe ori datorita migrarilor dentare, pentru a folosi dintii respectivi ca stalpi intr-o lucrare protetica este nevoie de o slefuire intempestiva a tesuturilor dentare, slefuire care duce la deschiderea camerei pulpare si implicit la tratamentul endodontic.
De multe ori cand pulpa dentara are o suferinta incipienta si nu este inca infectata( durerile dentare apar atunci cand bem lichide calde sau reci, mancam inghetata sau mancare foarte fierbinte), medicul poate incerca un tratament dentar numit coafaj dentar din dorinta de a pastra vitalitatea dintelui dumneavoastra. Daca acest tratament esueaza atunci vom fi nevoiti sa efectuam un tratament endodontic pentru a inlatura durerea.
A avea un dinte tratat endodontic nu inseamna ca acest dinte va fi extras in urmatorii ani, asa cum multe persoane afirma. Motivul pentru care realizam un tratament endodontic corect este tocmai pastrarea acestui dinte pe arcada cat mai mult timp. Intr-adevar, daca motivul tratamentului endodontic este o carie foarte profunda care a distrus in mare parte coroana dintelui vom fi nevoiti sa il reconstituim printr-un pivot din fibra de sticla de exemplu, refacand astfel coroana dintelui si facand posibila restaurarea lui prin diferite metode protetice. Daca toate aceste tratamente sunt facute corect si aveti o igiena dentara foarte buna, dintele dumneavoastra ar putea ramane pe arcada pentru tot restul vietii.

TRATAMENTUL ANTIBIOTIC FUNCTIONEAZA?

Nu!

Infectia din interiorul dintelui nu raspunde la tratamentul antibiotic deoarece dintele (structurile sale dure) restrictioneaza cantitatea de sange care ajunge in zona si deci, cantitatea de antibiotic. Astfel, antibioticele nu ajung in cantitate suficienta in zona infectata si nu pot actiona. Deasemenea, tot datorita fluxului sanguin scazut din zona pulpei dentare, si capacitatea de autoreparare a acesteia este atenuata.